Senin, 23 Oktober 2017

Buku pilot wanita AirAsia asal Indonesia diluncurkan di Kuala Lumpur

| 110 Views
id AirAsia
Buku pilot wanita AirAsia asal Indonesia diluncurkan di Kuala Lumpur
Peluncuran buku dua kapten AirAsia (1)
"Oleh karena industri penerbangan sering dilihat sebagai sektor yang dikuasai oleh kaum lelaki, saya berharap dapat memberi inspirasi dan memberi semangat pilot wanita pada masa depan untuk mengejar impian mereka dan terbang tinggi dengan semangat ti
Kuala Lumpur, (AntaraKL.Com) - Maskapai penerbangan AirAsia meluncurkan dua buah buku tentang riwayat Kapten Lim Khoy Hing dan Kapten Monika Anggreini, di Fahrenheit 88, Bukit Bintang, Sabtu, menyambut ulang tahun ke-10 majalah travel 3Sixty.

Peluncuran dihadiri oleh Pimpinan Eksekutif AirAsia Berhad Datuk Kamarudin Meranundan, CEO AirAsia, Tan Sri Tony Fernandes, Ketua Pegawai Eksekutif AirAsia, Benyamin Ismail, Ketua Pegawai Eksekutif AirAsia X, bekas pilot dan kini Jurulatih simulator penerbangan AirAsia X Kapten Lim Khoy Hingdan Kapten Monika Anggreini, Kapten AirAsia Indonesia.

CEO Air Asia, Tony Fernandes mengatakan pihaknya menganggap AirAsia sebagai tempat impian dimana semua dianjurkan untuk mengejar impian mereka.

"Kami senantiasa memberikan motivasi kepada semua kakitangan untuk berani menggapai cita-cita mereka dan tidak pernah mengalah. Kata siapa anda tidak boleh menjadi pilot dan penulis dalam waktu yang sama," katanya.

Tony mengaku bangga mempunyai dua kapten luar biasa yang bukan saja telah merealisasikan impian mereka untuk menerbitkan buku, malah berbagi pengalaman penerbangan yang berharga kepada para undangan, memberi inspirasi kepada pilot baru dan menjadi bukti bahwa tidak ada yang mustahil bagi seorang wanita.

Buku "Sky Tales : More Insights from a Life in the Skies" merupakan naskah kedua Kapten Lim setelah "Life in the Skies: Everything You Want To Know About Flying" yang diterbitkan pada 2013.

Buku tersebut menampilkan koleksi tips, anekdot dan pengalaman penerbangannya dalam gaya penulisan yang bersahaja dan menghibur.

Dengan 25,500 jam terbang ke lebih 80 destinasi, Kapten Lim mula berkhidmat dengan AirAsia pada 2006 hingga beliau pensiun pada 2011. Beliau kini merupakan jurulatih simulator penerbangan AirAsia X dan penulis ruangan Pilot Perspective dalam majalah travel 3Sixty.

"Saya amat bangga untuk meneruskan impian saya menghasilkan buku ini dan berbagi lebih banyak kisah dari pengalaman penerbangan saya kepada mereka yang berminat untuk mengetahui aspek berbeda mengenai perjalanan udara kepada pilot baru," katanya.

Selain topik yang ringan seperti etika penumpang untuk ke toilet pesawat, topik keselamatan penerbangan merupakan teras dalam buku ini untuk menunjukkan sejauh mana perusahaan penerbangan dan kru memastikan keselamatan para penumpang.

Pilot wanita pertama AirAsia Indonesia, Kapten Monika juga mengumumkan peluncuran buku "Iron Bird Monika" yang merupakan edisi Bahasa Inggeris dari buku yang diterbitkan pada tahun lalu, Burung Besi Monika: Kisah Pilot Perempuan Dengan Semangat Tiga Kali Lipat Pilot Pria.

Buku ini menceritakan kisah keberanian dan perjalanan luar biasa Monika untuk menjadi seorang kapten wanita. Kapten Monika memulakan kerjanya sebagai pilot AirAsia Indonesia pada tahun 2005 dan menjadi kapten bagi perusahaan penerbangan itu pada 2014.

"Oleh karena industri penerbangan sering dilihat sebagai sektor yang dikuasai oleh kaum lelaki, saya berharap dapat memberi inspirasi dan memberi semangat pilot wanita pada masa depan untuk mengejar impian mereka dan terbang tinggi dengan semangat tinggi melalui kisah saya," kata Kapten Monika.

Pembaca yang berminat bisa mendapatkan buku "Sky Tales : More Insights from a Life in the Skies" di pesawat AirAsia Berhad dan AirAsia X serta di semua kedai buku utama di Malaysia.

Editor:

COPYRIGHT © ANTARA 2017